235794
19.03.2024 19 02:46

(1972 - s přestávkami dodnes) Hradec Králové

Tato královehradecká rocková legenda vznikla už někdy v roce 1972, kdy mladý talentovaný kytarista Jiří Kubát okolo sebe shromáždil další stejně mladé, instrumentálně zdatné hráče, za účelem provozování stylu, který v té době u nás letěl - blues rocku. Skupinu Spektrum, jak se tehdy nazvali tak tvořili: Jiří Kubát (voc, lg), Oldřich Kopecký (bg, voc), Petr Štěpánek (ks) a Robert Keller (ds).

Soubor se nezaměřoval jen na interpretaci převzatých věcí (J. Hendrix, Cream), ale začal se prosazovat i svými vlastními skladbami. V letech 1972 - 75 se o něm hovořilo jako o nejlepším ve východních Čechách, což nakonec potvrdil nejen na tehdejších soutěžních rockových přehlídkách (první místa na festivalech v Příbrami - 1973 a v Ústí nad Orlicí - 1975) ale hlavně svými koncertními aktivitami (vystoupil mj. i v rockovém centru v Praze na Rokosce). V té době jeho největším hitem byla rocková adaptace známé Smetanovy Vltavy.

V roce 1975 vystřídal za bicími Kellera bubeník Miloš Bílek (ex-Avernus), ale skupina příliš dlouho pohromadě nevydržela, neboť vzápětí musel odejít na vojnu její hlavní motor - Jiří Kubát. Zbylá trojice se rozhodla pokračovat, ale protože Spektrum rovnalo se hlavně Kubát, změnila po čas jeho „služby vlasti“ název na Fragment. Po jeho návratu se samozřejmě přejmenovala zpět na Spektrum a v letech 1978 - 80 vystupovala znovu ve svém typickém nástrojovém obsazení. Po odchodu Štěpánka (po mnoha různých peripetiích - např. roční působení v chebském Naturalu - se objevil v roce 1984 na místě klávesáka u známého plzeňského bandu Odyssea) se opět smrskla na trio, přičemž co se týče hudební stránky, zaměřila se na interpretaci tehdy u nás rozjíždějícího se jižanského rocku (viz. ZZ Top, Johny Winter, Steve Miller Band).

Situace se poněkud radikálněji změnila v roce 1982, kdy došlo ke změnám na postě baskytary - Kopeckého vystřídal Miroslav Kadavý (ex-Genese), a navíc se ve skupině objevil jazzový flétnista, saxofonista a zpěvák Martin Brunner (ex-Kontraband, ex-Ventil Duo). Kvalitní instrumentální výbava všech hudebníků, jemnější příklon k jazzově laděnému blues rocku (díky flétně i jistá podobnost s tvorbou Jethro Tull) a Kubátův celkem schopný skladatelský um - tyto všechny atributy dohromady skupinu posunuly opět k úspěchům na různých rockových přehlídkách; jmenujeme druhé místo na Beat salonu 1984 nebo účast na „Rockovém maratónu“ v Praze. Objevila se dokonce na vinylovém kotouči - na sampleru „Rockový maratón“ (1985). Tehdy se čekal možná ještě větší vzestup, nicméně české publikum té doby už zajímala trochu jiná hudba - i přes temné roky fandilo stále nové vlně, ale hlavně se zaměřilo na heavy metal. Takže to Spektrum (stejně jako jiné, podobně hrající soubory) i když nezaviněně, trochu odneslo.

V roce 1986 odešel Brunner, kterého nahradil Milan Dědek (ks, harm, sax), nicméně i přesto se skupina probojovala na pražský Rockfest 87. V roce 1989 se opět vrátil Brunner a odešel Dědek.

Hudba souboru byla hlavně záležitostí kytaristy a zpěváka Jiřího Kubáta, přičemž zejména jeho pomalé skladby snesou hodně vysoké měřítko. Jeho zastřený, ve vyšších polohách až „semelkovský“ hlas vlastně jen podbarvoval písně založené na kytarovém vybrnkávání, a mající jakoby zasněně melancholický výraz. Kromě Kubáta se po svém příchodu skladatelsky uplatňoval i Martin Brunner, ale v mnohem menší míře. Texty skupině psal skoro výhradně bubeníkův jmenovec Jan Bílek.

Formace Spektrum měla tak trochu smůlu. Byla skvěle instrumentálně a celkem i skladatelsky vybavená, jenomže se jí do cesty postavilo několik skutečností, které ji jakoby „stahovaly pod vodu“. Hrát v 70. letech nebyl žádný med a v 80. letech jazz-rockery a blues-rockery donutily k ústupu z pozic soubory nové vlny. Spektrum navíc pocházelo z „provinčního“ Hradce Králové a přestože místním orgánům jeho existence ani nijak příliš nevadila, stále to na nějaký zásadní úspěch bylo málo. Být z Prahy, možná by se zapsali do paměti posluchačů stejně jako třeba Flamengo nebo Blue Effect